• Ahoj Kreciku!

• Wycieczka dzień trzeci

Podczas trzeciego dnia naszej wycieczki zwiedziliśmy Pragę- stolicę Czech. Zobaczyliśmy tu: Wzgórze Hradczańskie, Katedrę św. Wita. Podziwialiśmy Most Karola - jedną z najsłynniejszych i najczęściej odwiedzanych atrakcji turystycznych Pragi. Zabytki miasta były cudowne. Na Rynku Staromiejskim, którego ozdobą był ratusz z zegarem figuralnym obejrzeliśmy ciekawą scenkę z biciem zegara o godzinie 16:00. To, co zobaczyliśmy było niezwykłe i piękne. Szkoda, że tak krótko trwało zwiedzanie tego uroczego miasta.

• Piesze wędrówki...

• Wycieczka - dzień drugi

W drugim dniu wycieczki zdobyliśmy Szczeliniec Wielki - najwyższy szczyt Gór Stołowych. Jest to jedna z największych atrakcji turystycznych Sudetów. Podziwialiśmy przepiękne rzeźby skalne, pełno zakamarków i szczelin. Przepiękne widoki i żartobliwe opowieści pana przewodnika na długo pozostaną w naszej pamięci. Kolejnym punktem zwiedzania była Twierdza Kłodzko - okazały zabytek Dolnego Śląska. Następnie  z ogromną przyjemnością zwiedziliśmy Park Miniatur, w którym znajdowały się słynne budowle z Polski, Europy i świata. Na terenie parku rośnie mnóstwo unikalnej roślinności oraz ponad siedemdziesiąt tysięcy kwiatów jednorocznych (begonie, koleusy, niecierpki). Miło spędziliśmy tam czas, podziwiając wszystko co tam się znajduje. Dzień zakończyliśmy wspólnym ogniskiem.

Tekst. H. M

Foto. M. S

• Ku przygodzie...

• Dzień pierwszy 😄

29 maja 2023 roku grupa uczniów ZPO w  Porębie wraz z opiekunami - kierownikiem i pomysłodawcą wyjazdu  p.  Michałem Sitkiem, p. H. Macioch i p. A. Lenkiewicz oraz rodzicami wyruszyła na czterodniową wycieczkę edukacyjno - poznawczą na trasie Wrocław - Szczeliniec - Kłodzko - Praga. Podczas pierwszego dnia zwiedziliśmy stolicę Dolnego Śląska - Wrocław. Miasto przywitało nas słoneczną pogodą. Zobaczyliśmy tu przepiękny  Rynek Starego Miasta, dwie średniowieczne Kamieniczki Jaś i Małgosia oraz szklaną  fontannę zdrój. Spacerując po mieście niemal na każdym kroku spotykaliśmy słynne wrocławskie krasnale, których jest tu bardzo dużo. Stoją przy kamienicach, na parapetach czy na fasadach budynków. Kolejnym punktem dnia było obejrzenie Panoramy Racławickiej, która przedstawia Bitwę pod Racławicami. Nie jest to jednak obraz taki, jak wszystkie. Do wyeksponowania dzieła wybudowano specjalną rotundę. Dzień dostarczył nam wielu wspaniałych wrażeń.

• Kulturalna szkoła na Mazowszu - wycieczka do Teatru Polskiego

• 24 mają grupa 42 uczniów ZPO w Porębie wraz z opiekunami p. Agnieszką Piórkowską, p. Hanną Macioch i p. Michałem Sitkiem wybrała się na wycieczkę do Warszawy. Wsród uczestników znaleźli się również nasi chórzyści. Pierwszym punktem wycieczki był spacer po Placu Zamkowym. Potem zwiedziliśmy piękny Rynek Starego Miasta wraz z pomnikiem Syrenki.

Następnie przeszliśmy Krakowskim Przedmieściem do Teatru Polskiego, gdzie obejrzeliśmy spektakl ,,Mały Ksiażę" Antoine'a Saint Exuperye'go w ramach projektu Kulturalna szkoła na Mazowszu. ,,Mały Książę" to uniwersalne dzieło, które towarzyszy kolejnym pokoleniom. To niezwykła opowieść, w której każdy dorosły i dziecko odnajdą coś dla siebie. Mały Książę przypomina o tym, że ,,[...] wszyscy dorośli byli kiedyś dziećmi,  tyle, że tylko nieliczni z nich jeszcze o tym pamiętają ".Spektakl wszystkim nam się podobał. Dostarczył wielu różnorodnych emocji. Po spektaklu dzieci uczestniczyły w ciekawych warsztatach filozoficznych. Wszyscy w doskonałych humorach wróciliśmy do domów.

• Żywa lekcja historii

• W ostatni piątek uczniowie z trzech klas uczestniczyli w żywej lekcji historii w Porębie-Kocęby. Spotkanie zorganizowała p. Katarzyna Kielisiak w porozumieniu z p. Hanną Mróz, emerytowaną nauczycielką naszej szkoły.

Lekcja miała związek z wydarzeniami sprzed 80 lat.15 maja 1943 roku w Porębie-Kocęby doszło do tragicznych wydarzeń. Dwaj mieszkańcy wsi - Piotr Leszczyński oraz Antoni Prusiński (dziadek p. Hani) zostali pojmani i straceni przez hitlerowców za udzielanie pomocy Żydom. Wraz z nimi został rozstrzelany bezimienny Żyd. Uczestnicy tej lekcji mieli okazję wysłuchać historii rodzinnej, opowiedzianej przez p. Hanię i jej siostrę p. Danutę Kaczmarczyk. Wszyscy uczestnicy spotkania byli bardzo pochłonięci i przejęci tym, co usłyszeli. Obydwie Panie zwróciły się do młodych osób z apelem, żeby spisywali swoje historie rodzinne, aby czas nie zatarł wspomnień.

Serdecznie dziękujemy p. Hani i p. Danusi za poświęcony czas, ogromną życzliwość i przybliżenie nie tylko rodzinnej, ale i lokalnej historii Poręby z okresu II wojny światowej.

Tekst. K.K

• Zawody w Ringo

• W dniu 11.05.2023 nasza szkoła uczestniczyła w zawodach w Ringo, zajmując trzecie miejsce. Gratulujemy! Profesjonalne zdjęcia wykonał uczeń naszej szkoły Kacper Bogdan.

• Festiwal Piosenki o Zdrowiu

• "Muzyka budzi w sercu pragnienie dobrych czynów"

Pitagoras

Zdrowie jest najwyższą wartością, tę ideę propagujemy biorąc udział w XXX edycji Festiwalu Piosenki o Zdrowiu.

• Puchar Tymbark

• W dniu 10.05.2023 nasi chłopcy z klas trzecich, czwartych i piątych wzięli udział w eliminacjach Pucharu Tymbark zajmując drugie miejsce. Gratulujemy.

Foto. R.S

• Więcej znajdziemy również w galerii foto